Lite svinn får man räkna med

Tisdag 11/9

Sitter på biblioteket och ska plugga McQuail, det går bra som ni märker...

På cykelvägen hit kommer det en karavan av småttingar. Längst fram i karavanen cyklar Herr Medelålders Lärare och sist cyklar Lite Äldre Dam Lärare, däremellan finns minst 20 stycken sjuåringar som breder ut sig på ett område av 40 meter.
Jag blir tvungen att stanna eftersom deras väg korsar min och jag faktiskt inte vet hur trafikregler om företräde på cykelväg lyder, eller om det ens finns sådana regler.
Ljuset ändras till grönt direkt när Herr Lärare kommer fram till övergångsstället och han spurtar iväg. När halva klungan av sjuåringar är över börjar det gröna ljuset att blinka hotfullt och går över i Röd Gubbe.
En flicka med blont hår och rosa jacka ser frågande på mig, ska hon cykla över? Innan jag hinner säga att hon borde stanna är hon iväg. Min mage fryser till is. En sekund senare cyklar ytterliggare sju ungar över eftersom Dam Lärare hojtar att de måste fortsätta cykla, de måste hålla ihop med de andra barnen så cykla på!
Att bilarna har grönt sedan tio sekunder tillbaks är inget som spelar någon roll.

I mitt huvud kan jag höra hennes röst skrika "Fortsätt nu Kalle, bry dig inte om att Lina ligger överkörd, vi måste hålla ihop med de andra! Lite svinn får man räkna med!"

Hade jag inte varit så paff över hur en lärare kan riskera sina elevers liv på ett så brutalt medvetet sätt så hade jag ställt mig och skrikit efter dem där i korsningen. Men man kommer ju alltid på sådant först när det är för sent.
Jag borde ha skrikit att va fan är det ni lär ut till ungarna? Att det är okey att bryta trafikreglerna ibland när man "måste"? Att världen kommer att anpassa sig efter deras vilja? Vad är det för jävla pedagogik? Inte konstigt att det går illa för dagens unga! Helvete!
Jag hade låtit som om jag vore 92 men det hade jag inte brytt mig om.

Idag är jag tacksam över att jag inte fick se en liten sjuåring i rosa jacka bli överkörd, jag är så jävla tacksam!

Kommentarer
Postat av: Marlon Brando

Kommer osökt att tänka på när min skola hemma på Orust skulle ha orientering, men fick ställa in dagen innan eftersom de kom på att det var älgjakt i skogarna...det kunde ha blivit en något mer spännande orientering än vad vi var vana vid...
Men lätt att lära barn trafikvett efter sådant agerande...

Postat av: Anonym

Haha, alltid lika snyggt skrivet. Jo skrev så för att du var så bra och beställde den där boken åt mig. Plus att du är vädligt bra. :). *kram* Lena

2007-09-11 @ 14:57:34
Postat av: Tell

Marlon: Gud, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta... skadeglädjen e ju den bästa glädjen men fy fan vilken tragedi det hade kunnat blivit! Fy fan vad folk e dumma ibland! =)
Lena: Du, den där boken har fortfarande inte kommit... de skickade genusperspektivet på medicin (!) till mig och sedan beställde jag nya för över en vecka sedan men de har inte kommit... Jag är hyfsat upprörd på Högskoleverket. Så det e nog bäst att du läser på nätet istället.
Å du, jag tycker du e himla bra du också! =)

2007-09-11 @ 16:12:10
Postat av: Marlon Brando

Men man ser ju en väldigt intressant mattelektion framför sig i båda fallen.. 20 klasskamrater, minus tre...

2007-09-11 @ 16:37:50
URL: http://25tolife.wordpress.com
Postat av: Lina

Jag vill inte bli överkörd av en bil!
Suck, vilka idioter det finns.

2007-09-11 @ 22:49:31
Postat av: Andreas

Nej, det är dumt att köra över barn med bilar. Det kan bli fläckar, repor i lacken eller i värsta fall bucklor på bilen.
Därför är det av yttersta vikt att informera småttingarna om trafikvett.

2007-09-14 @ 20:13:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback