Att se dövörat i vitögat

Söndag 25 mars


Jag tror inte att ni förstår. Jag skulle så gärna vilja att ni förstod, att ni i alla fall försökte.
Nu slår ni snart dövörat till och tänker att "jaha, här kommer det igen". Ja, här kommer det faktiskt igen, men skulle ni inte kunna lyssna den här gången? Verkligen lyssna och försöka förstå? Försöka leva er in i känslan.

Känslan av att inte vara fullvärdig människa, att ständigt gå i kvicksand och se er gå förbi.

"Nu överdriver hon allt." Nej, jag gör inte det, jag lovar, varför skulle jag göra det? Det är småsaker, hela tiden, konstant pockande, nedtryckande. Och det är stora saker, saker man blundar för, saker som inte ens vårt rättsväsende orkar se i vitögat.

Är man normen är det svårt att se orättvisorna, drabbas man inte själv är det svårt att förstå. Det kan jag förstå. Men jag vet också att om ni började att titta så skulle ni se, kanske inse.

Ta mitt ord på att det inte är nån bitterfitta-kampanj för att störta det manliga släktet, det är vår vardag och den är jobbig, den är orättvis. Det är inte en kamp mellan manligt och kvinnligt, det finns tusen fördelar för båda könen. Och det är en kamp vi inte klarar utan er.

 

"Är det inte pinsamt att vi i dessa dagar kan köra radiobil på Mars men inte klarar av att betala en kvinna samma lön som en man för samma utförda jobb?"

//Peter Eriksson

 

"Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad"

//Martin Luther King

 

"Bästa sättet att löneförhandla, efter könsbyte, måste vara bröstförstoring"

//Bibbi


Kommentarer
Postat av: Hanna

En sak är säker och det är att det fan inte är lätt. Läste ditt mail precis. Ska försöka svara imorgon.

Ta hand om dig.

Massa kramar

Postat av: Ingrid

Nej. Det här med jämställdheten. Ofta tas det upp i fel sammanhang och blir bara en löjlig debatt om ingenting. Suck. Det handlar ju inte om det. Oh no. Det handlar om lite jävla respekt. Punkt.

2007-03-27 @ 22:31:30
Postat av: Marlon Brando

Ännu en gång ser vi betydelsen av ord, när man väljer att slåss med ism-er och könsord som delar av sitt vapen är man kanske på fel spår, det handlar om sunt förnuft, det ska vi inte behöva chockeffekt eller en ism för... ismer har en tendens att dra till sig mer extrema och mindre genomtänkta aktörer som motverkar den goda tanke som ismen i grunden bygger på... Könskriget får inte göras till en kamp av ord och uttryck, det sunda förnuftet måste få råda, och där är vi inte riktigt ännu... frågan är bara vad det är som tar sån tid...

En hel kommentar utan sarkasm eller bittra motkommentarer... inte visste jag att jag var kapabel till sånt...kanske inte är så ond som jag vill utge mig för att vara...kanske...

2007-03-28 @ 12:28:24
Postat av: Tell

Precis! Tack! Bort med ismer och löjliga debatter. Att det tar tid... Människor är väl i grunden konservativa? Det känns som att det (åtminstone i genomsnitt) är en självklarhet i vår generation, det ger mig hopp.

2007-03-28 @ 15:58:53
Postat av: zZz

ack detta ämne. tänkte inte ens orka kommentera men jag uppmärksammade med sömndruckna ögon hur du faktiskt inte länkat till min nya bloggish än? hihi/ zZz

2007-03-29 @ 21:49:50
URL: http://lolawaters.bloggspace.se
Postat av: Bibbi

Håller med dig i allt! Det vet du. Och saknar dig*

2007-04-03 @ 16:12:53
Postat av: Maria

Hej min lockiga jungfru. Hit ska du gå om du vill ha en egen tagboard: http://www.tag-board.com/ Puss!

2007-04-03 @ 17:27:03
URL: http://your-other-left.blogspot.com
Postat av: Maria

Hej min lockiga jungfru. Hit ska du gå om du vill ha en egen tagboard: http://www.tag-board.com/ Puss!

2007-04-03 @ 17:27:14
URL: http://your-other-left.blogspot.com
Postat av: Maria

Hej min lockiga jungfru. Hit ska du gå om du vill ha en egen tagboard: http://www.tag-board.com/ Puss!

2007-04-03 @ 17:27:36
URL: http://your-other-left.blogspot.com
Postat av: Maria

Oops, din blogg trodde att jag var en spambot, hihi!

2007-04-03 @ 17:28:22
URL: http://your-other-left.blogspot.com
Postat av: Tell

Min blogg verkar vara överkänslig. Tack iaf!

2007-04-05 @ 21:26:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback