Jag i Polen, Sverige i förändring

Fredag 29 juni


Det här med konsumtionsavhållsamhet* gick ju åt helvete. Jag skulle vilja beskriva mig själv som en med stark vilja men hur kunde jag tro att man kan åka till Bialystok (stavas inte så men Sverige är fattigt på bokstäver) utan att shoppa? Idiotiskt! Första halvan av veckan gick i och för sig bra men sedan gick det utför. Jag äger nu 19 kjolar.

 

Jag har njutigt av sommaren. Fick blodad tand redan efter första dagen av ledighet och har sedan dess (inte helt utan att skämmas) ansträngt mig minimalt för att hitta ett jobb.

På ett ungefär har jag sökt...cirka... typ... exakt... två jobb. Och fått erbjudande om tre! Hur i helvete gick det till?

Sist jag var arbetslös (tre, fyra år sedan) sökte jag allt som fanns att söka, även sådant jag egentligen inte var kvalificerad för. Då fick jag i princip ingenting trots att jag säkert sökte femton jobb i veckan.

Nu behöver jag knappt lyfta ett finger och dessutom har två av arbetsgivarna varit villiga att anpassa sig till mina möjligheter!

Sveriges arbetsmarknad är definitivt i förändring. Ja, den är väl så illa tvungen under rådande klimat/hot.

BLT hörde av sig via sms när jag var i Poland, de frågade om jag kunde göra lite reportage från Ronneby och Karlskrona, det rörde sig sammanlagt om en och en halv vecka spritt över en månad. Inget charmigt jobberbjudande men jag hade nog nappat om jag inte redan lovat bort mig.

Valde också bort ett servitrisjobb. Det stod mellan "fruktansvärd stress, dåliga arbetstider, dålig lön, tre mil till jobbet" och "hyfsat slappt, regelbundna - men om man vill flexibla - arbetstider, extremt bra lön, fyra kilometer till jobbet samt sällskap av bästa vännen".

Inte så svårt val.

Så nu ska jag jobba bland de döda.**

  

* Se två inlägg ner

**Det du Staffan! Nästan Ghost  Whisperer på riktigt... fast ändå inte alls



Det råder Shrek 3-hysteri i Polen, därför stod en gigantisk pepparkaka i Warszawa
Mormor stryper kusin med kärlek
Dragon a.k.a. Devil Dog
Moster, kusinbarn (leker med åsnan i Shrek) och kusin
Vi är en musikalisk familj
Lite av staden (som är större än Malmö, så det är svårt att visa "staden")
Kyrkan där mina föräldrar gifte sig (den lutar inte, det är jag som inte kan fota)
Jesus är väldigt närvarande (samma kyrka up close)
Här bor jag i Polen, tredje balkongen längst bort (den som inte syns för grenen)
Finns en enormt stor marknad i staden, här är en liten del av den (Inga jävla konsumtomater här inte!)


Kommentarer
Postat av: Hanna

Åh! jag blir sugen på att åka till Polen! låter som att du har det bra! tack för kortet också. kramar

Postat av: Marlon Brando

Finns det datorer i Polen.. och kameror... fan, kanske måste ompröva hela min världsbild...
Det där med att jobba med döda låter otroligt spännande, kanske man borde prova på, efter alla år i taxin med färdtjänstresor är önskan att träffa gamla människor som kan vara tysta ganska stort, så lycka till... :-)

2007-07-07 @ 14:54:54
URL: http://25tolife.wordpress.com
Postat av: Ingrid

Åh. Låter som att du har det bra ju. Polen seems nice!
Och jobberbjudanden till höger och vänster -du ser, allt ordnar sig;) puss på dig!

2007-07-08 @ 22:01:39
Postat av: Maria

DU är utomlands.
JAG är fast i bajs-Kalmar.
Din gnällkredit är tom.

2007-07-11 @ 00:18:45
URL: http://your-other-left.blogspot.com
Postat av: staff

yes alltså... ja ä med i Arlettes blogg *springer ett ärevarv runt huset*
...
...
...
...
Nice Polen, alltid trevligt med utlandsvistelser. (BTW
ja fattade inte riktigt din jämförelse med Ghost Whisperer ä det jag som är trög... hmm ja tror inte du ska svara på det förresten!! vad ska du jobba med?!?)

2007-07-14 @ 01:32:34
URL: http://depraved.jaddajaddajadda
Postat av: Tell

Maria: Jag var tillbaks i Sverige lagom till skyfallen och hade då lyckats skaffa mig ett utomhus-sommarjobb. Så gnällkrediten är påfylld igen!
Schtaff: Asså... vi pratade om hur beroende av GhWh vi va... å så... tänkte jag att eftersom jag jobbar på en kyrkogård så... men sen insåg jag ju att likheten inte fanns...eftersom Jennifer Love inte går i en för stor regnrock och rotar i jorden... och att jag inte pratar med de döda...nej... å då... ehm... ja.

2007-07-14 @ 15:54:55
Postat av: staff

jo ja kom på det nu när du säger det (att du jobbade på en kyrkogård alltså!) Vilket medför att ja nu också fattade Ghost Whisperer parallellen... :D

2007-07-15 @ 00:32:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback