Mamas boy

Tisdag 9 januari


På resan upp klev det på en stockholmare vars dialekt var så bred att man inte kunde lita på vad han menade de 25 gånger han sa ”men va kuul!” Han lät som jag låter när jag är ironisk.

Han återfann en gammal klasskompis, där  på bussen från Kalmar till Stockholm. Utan att be om lov snyltade jag på deras konversation – eller stockholmarens essä rättare sagt – och fick där veta allt om hans nyköpta hus utanför Kalmar, bilarna han köpt i England, kompisarnas flickvänner, studierna, de tre andra bostäderna han hade och om marken han hade köpt som han skulle stycka och sälja ut. Pricken över i:et va att han på ett väldigt (för honom) naturligt sätt fick in sin mamma i var femte mening.

Bonus, point of no return, infann sig då jag vaknar upp ur slummer och inser att han nu talar (stockholmare pratar inte) i telefon. Rösten är smilig och jag förstår att det måste vara så här stockholmare låter när de är kärleksfulla.

Jag inbillar mig att han talar med en flickvän eventuellt en nära tjejkompis men sedan står det klart att det är mamma som är på andra sidan av den flashiga mobilen.

Mamas boy. Mina fördomar nickar nöjt.

Tre timmar senare raseras allt. Staden och dess människor gör allt för att krossa mina inbitna föreställningar. Efter ett mödosamt livsarbete och en fördjupningskurs på bussresan upp rasar nu allt på några få dygn. Människor pratar med mig, med varandra, de ler. Bilförare släpper förbi varandra, hela tiden. Och staden utstrålar inte alls någon stress och grå kyla, den är varm och har någon slags trevnad över sig.

Vart är det Stockholm jag kände till? Vart är den stressiga kylan?

Jag förstår inte det här.


Kommentarer
Postat av: Maria

För Stockholm är inte så hemskt som du tror. ;)

Postat av: Hanna

Du vet att du älskar sthlm, egentligen... :)

Saknar dig och är nevös....

2007-01-15 @ 20:42:21
URL: http://madamebutterfly.blogg.se
Postat av: Ingrid

Stockholm ar jattefint ju. JAg ar jattepatriotisk har nere... haha.. de bara garvar at mig ungefar. Typ, men ni har ju bara kyla, ungefar.... haha.. :)

2007-01-15 @ 21:52:51
Postat av: S-dog

var ä det ytliga aggressionen vi fick se i inlägget om tidningar... det började bra här med massa fördommar o slutade med... jaa älskog med stockholmare!!! fy skäms.
iofs är stockholmare de bästa vad gäller trafiken, där ä det enda stället i hela sverige som "blixtlås" fungerar (när man åker varannan bil i en korsning utan ljus). cred till dem för det...
går det bra med praktiken föresten? (vet inte om du har min MSN men de ä mail adressen nedanför eller var den hamnar)

2007-01-18 @ 14:04:37
Postat av: Staffan

eller så kom den inte med :(

[email protected]

2007-01-18 @ 14:23:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback