Åt helvete

Fredagen den 14 december


Vi har kommit överens om att vi ska hålla ut tills på söndag. Efter det är det okey att bryta ihop. Detta kom vi fram till idag, strax efter att vi insett att precis allt vi gjorde igår, alla tio timmars arbete, är åt helvete försvunna.


Egentligen är det ett under att vi inte redan har gett upp och åkt hem för jul. Speciellt inte med tanke på att varje svar från vår handledare innehåller cirka två sidor "feedback" som talar om vad vi måste ändra, att vi har läst på för lite samt att vi tänker fel.

Jag tror att vi har stängt av, eller åtminstone slutat förvånas, över alla de motgångar som på något extremt ironiskt vis poppar upp med allt för jämna mellanrum. Det här uppsatsarbetet har verkligen slagit alla rekord i vad jag någonsin upplevt när det gäller lagen om allts jävlighet. För den lagen tycks ha löpt amok med sikte på mig, min kamrat och vår c-uppsats.

Allt ifrån att kodscheman inte stämmer, att biblioteket slänger tidningarna vi behöver, att Göteborgsposten skickar tre stycken exemplar av den 16 mars istället för tidningarna mellan 3/3 - 16/3 till att vi får ut Emmas beställningar från statens ljud- och bildarkiv, att datorn raderar vårt arbete och att vi inte får tag i den kurslitteratur som vår handledare tycker att vi ska använda. Och jag skulle lätt kunna räkna upp ytterligare femton saker!

Det var med nöd och näppe vi lyckades undvika den katastrof som hade blivit om Aktuellts 18-sändning fått för sig att bli Rapport en vecka tidigare.


Vi har spekulerat - mer än en gång - över möjligheten att vi är dumma i huvudet och totalt inkompetenta. Detta beror delvis på alla små missar vi ständigt gjort och gör samt att vi efter en kvarts tänk fortfarande inte förstår hur (eller varför!) vi ska definiera begreppen "representativt" och "utmärkande". Kan något vara representativt på två sätt? Förstår inte läsaren vad vi menar när vi skriver att vi valt artiklarna eftersom de är representativa?

Vi har också spekulerat i huruvida vi fått bristfällig information vilket till en början inte verkat som ett så stort problem men som i slutet (nu!) visat sig riskera hela arbetets giltighet och relevans. Den tredje synvinkeln i spekulationerna har handlat om att vår kurslitteratur talar emot det vår handledare säger, eller snarare att vår handledare talar emot kurslitteraturen.

Men spekulationerna ger inga svar och egentligen spelar det ingen roll.


Så på söndag har vi avsatt lite tid till att bryta ihop, samla ihop och gå vidare. Jag kan knappt vänta, längtar så.


Kommentarer
Postat av: Ängeln

av ngn konstig anledning är alla uppsatsarbeten på detta sätt. jag har sagt det förr och säger det igen. Uppsatser är överskattade och ska jag vara ärlig anser jag dem vara totalt värdelösa. de ger inget mer än ångest

Postat av: Bibbi*

Saknar dig, som sjutton*
Kan du inte bara strunta i skolan, flytta till Malmö och hoppa in i fiskdisken med mig? Eller plugga din polska i Lund? Jag behöver dig lite närmre!!

Massa jobba nu i jul...men Gislaved hägrar den 23-25. Har inte sett byn eller föräldrarna sedan i somras...galet.
Tel nån dag? Jag är sämst på att ringa.
Kram*

2007-12-14 @ 22:18:03
Postat av: Marlon Brando

Fy fan, en vis man sa en gång att "lycka kommer i små doser", men var inte rikigt med på att lidande skulle komma i så här stora...

2007-12-14 @ 23:58:50
URL: http://25tolife.wordpress.com
Postat av: Hanna

Jag hatar uppsatsen, jag hatar uppsatsen, jag hatar uppsatsen...sa jag att jag hatar uppsatsen?

2007-12-15 @ 02:03:51
URL: http://madamebutterfly.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback